|
|
Foto(c) ANP in opdracht / Marco de Swart
Alma-Tadema: houses of life, art and imagination
Uit het juryrapport:
Het Fries Museum werkt, in de aanloop naar het jaar dat Leeuwarden de culturele hoofdstad van Europa zal zijn, aan een ambitieuze, vrolijk-makende miljoenenproductie, goed en professioneel uitgewerkt en onderbouwd, over Lourens - Sir Lawrence - Alma-Tadema, de van oorsprong Friese schilder die in het Victoriaanse Engeland ongekende furore heeft gemaakt. Alma-Tadema keek op een vernieuwende manier naar ruimte in zijn werk en hoe mensen zich daarin bewogen. Zijn dromerige, soms ook hysterische schilderijen werden na de eerste wereldoorlog, toen de veranderende kunstwereld hard afrekende met het Victoriaanse tijdperk, generaties lang verguist, met een dieptepunt in de jaren zestig, toen zijn werk bij vraagprijzen van 300 euro onverkocht bleef. Ondertussen is hij geherwaardeerd. Onlangs zette een doek van hem met 35 miljoen dollar een nieuw veilingrecord voor de Victoriaanse schilderkunst. Des te ambitieuzer om nu te proberen, twintig jaar nadat het Van Gogh Museum dat voor het allereerst deed, zijn werk bijeen te brengen. Deze tentoonstelling geeft bovendien niet alleen een groots overzicht van Alma-Tadema als verleidelijke verhalenverteller, maar laat ook zien hoe hij, via Hollywood, ons beeld van de Romeinse Oudheid heeft bepaald. Iedereen herkent namelijk de taferelen op zijn doeken, niet omdat het decadente Rome er ooit echt zo uitzag, maar omdat filmmakers en decorontwerpers zich al een eeuw lang baseren op zijn werk. De tentoonstelling past prachtig bij het beleid, de missie en de collectie van het Fries Museum, dat zelf een grootse Alma-Tadema nalatenschap bezit; en de internationale bruiklenen, uit Engeland, Frankrijk, Spanje, Duitsland, Polen, Oostenrijk, Italie, Mexico en Amerika, zijn deels al toegezegd en zeer bijzonder; Er is samenwerking met, en overname door het Weense Belvedere en een Brits museum dat nog niet genoemd mag worden; voor de veelbelovende catalogus zijn verschillende specialisten uitgenodigd; Lof, tenslotte, voor het weloverwogen marketing- en educatieplan, de heldere verhaallijn van het inrichtingsplan, en de uitgebreide randprogrammering waarbij intensief met andere instellingen wordt samengewerkt. Een aansprekende tentoonstelling, die voor een breed publiek aantrekkelijk zal zijn. |
Vleiend Penseel. Caesar van Everdingen (1616-1678)
Uit het juryrapport:
Ter gelegenheid van het 400e geboortejaar van Caesar van Everdingen organiseert het Stedelijk Museum Alkmaar een tentoonstelling over deze nauwelijks bekende, maar zeer intrigerende, bijzondere en prachtige 17e-eeuwse schilder. In zijn geboorte- en woonplaats: Alkmaar dus. Naast de elf werken die het museum zelf van hem in bezit heeft, komt een indrukwekkende lijst van 30 bruiklenen uit België, Engeland, Rusland, Duitsland, Zweden, en Zuid-Afrika. De meeste daarvan zijn al zijn toegezegd. Het gaat daarbij vaak om werken uit zelden getoond particulier bezit, en in een aantal gevallen worden van elkaar gescheiden werken weer samengebracht. De tentoonstelling zal zo een waardig overzicht geven van zijn oeuvre en zijn specifieke kwaliteiten. Voor de catalogus van deze tentoonstelling zijn acht deskundigen als auteur uitgenodigd. Ook worden twee schuttersstukken speciaal voor deze gelegenheid gerestaureerd, waarvan de voortgang via de website te volgen is. De randprogrammering is ook verder zeer uitgebreid, met workshops, rondleidingen, studiedagen, stadswandeling, audio tour, en een film over de restauraties. Het plan is zo groots en ambitieus opgezet dat men het voorstel ook bij de Grote Turing Toekenning had kunnen verwachten. Alle lof dat de organisatoren blijkbaar kans zien het met de Kleine Toekenning voor elkaar te krijgen. |
Hercules Segers (2016-2017)
Uit het juryrapport:
Het Rijksmuseum is weer open. Het Rijksmuseum is weer terug en doet haar reputatie eer aan met een uitstekend plan voor een groot overzicht van Hercules Segers, dat zal bestaan uit alle schilderijen die er nog van hem zijn, en meer dan 100 prenten. Hercules Segers was een van de meest eigenzinnige 17de-eeuwse kunstenaars. Hij schilderde en etste vooral bergachtige fantasielandschappen. Zijn invloed is onder andere te zien bij Rembrandt, die acht van zijn werken bezat - en er kennelijk persoonlijk wel eens eentje bijwerkte. Dat Segers momenteel misschien niet zo bekend is, komt mede doordat er al ruim 50 jaar geen expositie van zijn werk meer te zien is geweest. Van zijn schilderijen zijn er heden ten dage op de hele wereld nog maar 12 over. Om die allemaal te kunnen tonen zullen vele buitenlandse bruiklenen moeten worden bewerkstelligd. De meeste zijn reeds toegezegd. Het is de vraag of een ander museum dan het Rijksmuseum, die zelf een schilderij en twee olieverfschetsen van Segers bezit, en meer dan de helft van al zijn prenten, zo'n expositie zou kunnen realiseren. Het Rijksmuseum heeft de ambitie, deze magische kunstenaar weer bij een breder publiek onder de aandacht te brengen, waarbij het accent wordt gelegd op zijn oorspronkelijkheid, verbeeldingskracht en experimenteerdrift. Daartoe wordt niet alleen een compleet overzicht van zijn werk getoond, maar wordt ook inzicht gegeven in zijn uitzonderlijke kunstenaarschap. Van bepaalde etsplaten van Segers bestaan soms wel tien afdrukken, die door de kunstenaar telkens anders zijn bewerkt. Door het tonen van meerdere staten en varianten krijgt de bezoeker een goed beeld van zijn experimentele etstechniek en zijn gevarieerde kleur- en materiaalgebruik. Ondertussen wordt er door verschillende specialisten op allerlei vlakken onderzoek gedaan, want er bestaan nog vele vraagtekens omtrent zijn kunst en het kunstenaarschap. Kortom, een kwalitatief hoogstaande, goed onderbouwde tentoonstelling, die zelfs internationaal zal aanspreken, en bij realisatie dan ook zal worden overgenomen door het prestigieuze Metropolitan Museum of Art in New York. |
Chagall, Lissitzky, Malevitsj."
Een vergeten hoofdstuk van de Russische avant-garde (2017-2018)
Een vergeten hoofdstuk van de Russische avant-garde (2017-2018)
Uit het juryrapport:
Hoewel deze klinkende namen toch regelmatig te zien zijn, is dit plan origineel, verrassend, en nieuwsgierig makend. En, zoals ook duidelijk bleek uit de begroting: zeer ambitieus, In deze tentoonstelling wil het Van Abbemuseum voor het eerst uitgebreid aandacht besteden aan een belangrijk maar vergeten hoofdstuk uit de Russische kunstgeschiedenis: de revolutionaire kunstschool in Vitebsk, waar zowel Chagall, Lissitzky als Malevitsj rond 1920 aan verbonden waren, en waar het kunstenaarscollectief Unovis ontstond. Er is een duidelijke verhaallijn voor de tentoongestelde werken. Allereerst lichten de werken de artistieke controverse toe tussen de figuratie van Chagall en de abstractie van Lissitzky/Malevitsj; Daarna wordt aandacht besteed aan het werk van andere kunstenaars die aan de kunstschool verbonden waren, en aan werk van een aantal studenten van die school. De tentoonstelling eindigt tenslotte met een reconstructie van de grote Staats-tentoonstelling die in 1919 in de kunstschool werd georganiseerd en de laatste werken van kunstenaarscollectief Unovis. Het Van Abbemuseum bezit zelf natuurlijk een groot bestand van Lissitzky, en de tentoonstelling vormt het sluitstuk van het Lissitzky-drieluik dat in 2009 begon met de futuristische opera 'Overwinning op de zon' en in 2012 gevolgd werd door 'Lissitzky-Kabakov. Utopie en werkelijkheid'. Dankzij de samenwerking met, en overname door, het Centre Pompidou en het Russisch Staatsmuseum, zijn een aantal belangrijke bruiklenen - ook bij een aantal andere buitenlandse musea - al veilig gesteld. Het prestige van deze partners zal zeker op het Van Abbemuseum afstralen, en men mag een waardevolle tentoonstelling verwachten over de ideeënstrijd die zich direct na de Russische Revolutie op artistiek vlak voltrok. |
De Mythe ontrafeld.
De middeleeuwse beeldsnijder Meester van Elsloo (2016)
Uit het juryrapport:
Het Bonnefantenmuseum komt met een ambitieus plan om een presentatie te wijden aan de zogeheten Meester van Elsloo, een noodnaam voor een hele groep beeldsnijders die rond 1500 actief waren in de Euregio rond Maastricht. Deze presentatie wordt bovendien verbonden met de uitkomsten van het lopende Elsloo onderzoek. De tentoonstelling zal een belangrijke groep laat-middeleeuwse beeldsnijders tonen, van wie voor het eerst de aan hen toegeschreven beelden bijeengebracht en bestudeerd worden. Bruiklenen komen, naast Nederland, ook uit Duitsland, België, Frankrijk, Engeland en Amerika. Er zal veel onderzoek worden verricht en gepubliceerd, en bij de tentoonstelling verschijnt een catalogus in het Nederlands en Engels, die voortaan het handboek over de Meester van Elsloo zal zijn. Geweldig, en ook belangrijk, dat dit zeldzame middeleeuwse erfgoed herwaardering krijgt. |
Op 26 maart 2015 liep de inzendingstermijn af voor de Vierde Turing Toekenningen. 25 musea dienden 23 tentoonstellingsplannen in:
voor de Turing Toekenning I: Amsterdam Museum en Rembrandthuis; Centraal Museum; Fries Museum; Hermitage Amsterdam; Mauritshuis; Rijksmuseum Amsterdam; Stedelijk Museum Amsterdam; Van Abbemuseum; Museum De Fundatie en Groninger Museum; Museum voor Wereldculturen; Cobra Museum; Rijksmuseum van Oudheden; Frans Hals Museum | De Hallen Haarlem;
voor de Turing Toekenning II: Museum Beelden aan Zee; Joods Historisch Museum; Museum Belvédère; Bonnefantenmuseum; Teylers Museum; FOAM; Museum Het Valkhof; Stedelijk Museum Alkmaar; Museum Gouda; Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch;
De brochure met een overzicht van de ingediende concepten is hier te bewonderen:
Brochure Deelnemers Turing Toekenning 2015
Tijdens een feestelijk diner op 21 mei 2015 in het Museum Boijmans van Beuningen Rotterdam werd bekend gemaakt wie de Vierde Turing Toekenning ten deel valt. De prijs werd uitgereikt door Irene Asscher-Vonk, voorzitter van de Museumvereniging.
|
|
- De Turing Toekenning is bestemd voor een tentoonstelling over oude, moderne of hedendaagse beeldende kunst;
- De tentoonstelling moet minimaal drie maanden in Nederland te zien zijn, en opent niet eerder dan 1 januari 2016;
- De tentoonstelling dient aantoonbaar samen te hangen met de collectie van het museum;
- Ieder in Nederland gevestigd museum kan meedingen naar de Turing Toekenning;
- De voorkeur gaat uit naar tentoonstellingen met belangrijke buitenlandse bruiklenen;
- De voorkeur gaat uit naar tentoonstellingen die in samenwerking met buitenlandse musea worden geproduceerd, dan wel worden overgenomen door een buitenlands museum;
- De Turing Toekenning is bedoeld voor het maken van één tentoonstelling, die overigens wel in meerdere Nederlandse musea - gelijktijdig of na elkaar - te zien mag zijn;
- De Turing Toekenning bijdrage moet doorslaggevend zijn voor de daadwerkelijke totstandkoming van de betreffende tentoonstelling
- Een museum kan maar één tentoonstellingsplan indienen. Daarbij moet duidelijk worden aangegeven of het Turing Toekenning I of II betreft:
- om mee te dingen naar Turing Toekenning I: €500.000 moet het tentoonstellingsbudget minstens € 650.000 bedragen
- Alle Nederlandse musea kunnen meedingen naar de Turing Toekenning I
- om mee te dingen naar Turing Toekenning II: €150.000 moet het tentoonstellingsbudget minstens € 250.000 bedragen
- Alleen kleinere Nederlandse musea (minder dan ca. 200.000 bezoekers per jaar) kunnen meedingen naar de Turing Toekenning II
Informatie over de overige kunstprojecten van de Turing Foundation
Informatie over de reguliere aanvraagprocecures van de Turing Foundation
top