|
|
TURING ART AWARD 2017
Our apologies! The remainder of this web page has not been translated |
De Turing Foundation helpt Nederlandse musea bij het realiseren van hun ambities en draagt financieel bij aan tentoonstellingen op het gebied van beeldende kunst. Ons streven is om in een vroeg stadium de beslissende bijdrage te leveren aan tentoonstellingen met bijzondere buitenlandse bruiklenen.
In de periode 2009 - 2017 reikten wij iedere twee jaar de Turing Toekenning uit voor het beste tentoonstellingsconcept over oude, moderne of hedendaagse beeldende kunst: de Turing Toekenning I, met een prijsbedrag van € 500.000, en de laatste twee edities ook een Turing Toekenning II (€ 150.000) waarvoor alleen middelgrote en kleinere musea een tentoonstellingsconcept mochten indienen.
1 November 2017 - Uitreiking
Emma van Proosdij, Hoofd Artistiek Bedrijf, Museum Beelden aan Zee;
Ellen Wilbrink, directeur Kunstzaken, Turing Foundation;
Janelle Moerman, directeur Museum Prinsenhof Delft.
Winnaar Vijfde Turing Toekenning I, €500.000
Op 1 november 2017 werd de Vijfde Turing Toekenning I uitgereikt
aan het Museum Prinsenhof Delft
om de tentoonstelling "Pieter de Hoogh, Delftse meester uit de gouden eeuw" mogelijk te maken.
Museum Prinsenhof Delft
"Pieter de Hoogh, Delftse meester uit de gouden eeuw"
Pieter de Hoogh, 'Moeder ontluist het hoofd van haar kind' (of 'Moedertaak'), 1658-1660,
Olieverf op doek, 52.5 x 61 cm, Rijksmuseum, Amsterdam
"Pieter de Hoogh, Delftse meester uit de gouden eeuw"
Olieverf op doek, 52.5 x 61 cm, Rijksmuseum, Amsterdam
Uit het juryrapport:
Nooit eerder was Pieter de Hoogh monografisch te zien in Nederland, terwijl toch iedereen zijn naam en werk kent, en zo'n beetje iedere stad wel een Pieter de Hooghstraat heeft. In dit zeer ambitieuze en moedige project van Museum Prinsenhof Delft treedt De Hoogh uit de schaduw van Vermeer. Museum Prinsenhof haalt de topstukken en publiekslievelingen van Pieter De Hoogh uit de hele wereld - Duitsland, Ierland, Spanje, Amerika, Frankrijk, Oostenrijk, Engeland en Rusland - terug naar Delft: de stad waar deze belangrijke meester uit de Gouden Eeuw zijn mooiste werken vervaardigde. En dat alles op tijd voor het Gouden-Eeuw-jaar 2019. Voorafgegaan door een diepgaand historisch onderzoek en gecombineerd met een breed randprogramma waar half Delft bij betrokken zal worden. Deze tentoonstelling zou nog wel eens de toeristen-druk op Amsterdam kunnen verminderen! Een bijzondere prestatie van een energiek team dat op dít moment, op déze plek, dít kan waarmaken. |
Winnaar Vijfde Turing Toekenning II, €150.000
Op 1 november 2017 werd de Vijfde Turing Toekenning II uitgereikt
aan het Museum Beelden aan Zee
om de tentoonstelling "Zadkine aan Zee" mogelijk te maken.
Museum Beelden aan Zee
"Zadkine aan Zee"
Ossip Zadkine, Tête de femme, 1922
"Zadkine aan Zee"
Uit het juryrapport:
Het tentoonstellen van sculptuur in Nederland is niet gemakkelijk. Museum Beelden Aan Zee - pas 23 jaar geleden opgericht! - neemt wat dat betreft al lange tijd een uitzonderlijke positie in, en werkt nu aan een groots retrospectief (zeg maar het grootste ooit) over de poëtische, lyrisch ingestelde en "zuiver ambachtelijke" beeldhouwer Ossip Zadkine. Zadkine was belangrijk voor Nederland - wie kent het rijksmonument "De Verwoeste Stad" niet, dat hij in 1953 maakte naar aanleiding van het bombardement op Rotterdam. Het werd hoog tijd dat iemand een dergelijk overzicht aandurfde. Museum Beelden aan Zee durft dat aan. Dankzij een doorwrocht concept, en ruim honderd beelden, vele nog nooit eerder, waar dan ook, tentoongesteld - gepresenteerd in tien overkoepelende thema's, de een nog interessanter dan de ander - zal het publiek kennis kunnen nemen van de veelzijdigheid en reikwijdte van deze Russisch-Franse meester van het modernisme. |
Nominatie Vijfde Turing Toekenning I
"Gustav Klimt, Inspired by Monet, Van Gogh, Matisse"
Uit het juryrapport:
Het Van Gogh Museum zal, met een geweldig tentoonstellingsconcept en spectaculaire bruiklenen, het werk van Gustav Klimt voor het eerst, en in volle glorie, in Nederland tentoonstellen. In de interessante plaatsing tussen zijn collega's en voorgangers - Van Gogh, Rodin, Monet, Whistler, Toorop en Matisse - zie je perfect hoe Gustav Klimt een kind van zijn tijd was, hoe hij alles wat hem beviel overnam, maar het ondertussen wel op een geheel eigen manier verwerkte, tot iets wat onvoorstelbaar veel mensen, tot op de dag van vandaag, aanspreekt. Hoewel je overal posters en kaarten van hem tegenkomt, bevindt zich in het Nederlanders openbaar kunstbezit niet één schilderij van Klimt. Het is dankzij hun sterke bruikleenpositie dat het Van Gogh Museum de moed heeft dit plan bij elkaar te dromen. Klimt zal bijna als vanzelfsprekend een succesvolle publiekstrekker worden, en toch: doe het maar even. Een ambitieus en indrukwekkend plan! |
Nominatie Vijfde Turing Toekenning I
"Willem de Kooning: No Boundaries"
Uit het juryrapport:
Het werk van Willem de Kooning is in Nederland maar weinig getoond, terwijl hij toch tot het Pantheon van onze nationale groten behoort. Internationaal wordt zijn werk geroemd en gelauwerd, en houdt het record wat betreft de hoogste prijs ooit betaald voor een doek, te weten 300 miljoen dollar. De Kooning weigerde zich in een belangrijke stroming te laten vangen, liet zich door niemand de les lezen, combineerde zonder concessie en op geheel eigen wijze figuratief en abstract. Weer zo'n nuchtere Hollander in den buitenlanden. Over hem wil het Stedelijk Museum Amsterdam nu een retrospectief organiseren waar iedereen gelukkig mee kan zijn. Naast de 12 werken die het Stedelijk in de eigen collectie heeft, zullen vele, heel bijzondere, heeele dure topstukken voor het eerst in Nederland - of zelfs voor het eerst in Europa - te zien zijn, en niet alleen de kracht en veelzijdigheid van De Koonings werk tonen, maar ook nieuw licht werpen op het abstract expressionisme en op de Europees-Amerikaanse naoorlogse kunstgeschiedenis. |
Nominatie Vijfde Turing Toekenning II
"Negative Beauty"
Uit het juryrapport:
Fotografiemuseum FOAM komt met een verrassend en aansprekend tentoonstellingsconcept, gebouwd rond de historische basis van de fotografie, namelijk het negatief - en dan niet alleen als fotografisch tussenstation, maar als op zichzelf staand object met een eigen esthetiek. FOAM wil de magie van de donkere kamer weer tot leven wekken en in de schijnwerpers zetten, en aantonen dat het negatief tot op de dag van vandaag een inspiratiebron is voor kunstenaars en fotografen. In een voorbeeldig uitgewerkt plan, rond zeldzame stukken, heeft FOAM niet alleen een prachtige tentoonstelling, maar ook een goed publieksprogramma geconstrueerd. Een origineel idee, voor fotografie belangrijk en onderbelicht, en spannend waar de bijzondere 19e-eeuwse negatieven in contrast worden geplaatst met hedendaags fotografisch materiaal. |
Nominatie Vijfde Turing Toekenning II
"Caspar Van Wittel (1653-1736):
Ontdekking van een Hollandse meester in Italië"
73 x 124,5 cm, Collection Colonna
Uit het juryrapport:
Kunsthal KAdE en Museum Flehite komen met een knap voorstel om samen een overzicht te geven van de relatief onbekende Hollandse meester Casper van Wittel, die rond zijn 20e naar Rome afreisde en daar vanaf 1675 furore maakte onder de naam Gaspare Vanvitelli. Van Wittel is volgens sommigen de grondlegger van het vedutisme. Waar Italianen in die tijd hun stadsgezichten opleukten met een cupido-feestje of een Fellini-waardig bacchanaal, toonde Van Wittel Venetië zoals het "was", of nou ja, in elk geval zonder sprookjeswezens. Een nuchtere Nederlander in Italië, zeg maar. Er wordt mooi, bijzonder, zelden-tot-nooit gezien werk naar Amersfoort gehaald - Wittel’s geboorteplaats - voor de allereerste overzichtstentoonstelling over deze 17e-eeuwse schilder. Een tentoonstelling die zowel de Nederlandse context toont waarin hij tot wasdom kwam, als de invloed die hij had op beroemde vedutisten als Canaletto en Bellotto. |
Deelnemers
In totaal 31 musea dongen mee naar de Turing Toekenning 2017:
Inzendingen Turing Toekenning I
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Amsterdam Museum | Rembrandt en de Amsterdamse portretkunst 1580-1680
Centraal Museum | Utrecht, Caravaggio en Europa
|
Drents Museum | Van Gogh in Drenthe
|
Frans Hals Museum | Frans Hals en de Modernen | - Hals ontmoet Manet, Singer Sargent en Van Gogh
Gemeentemuseum Den Haag | Monet in Giverny. De weg naar abstractie
|
Groninger Museum | Dale Chihuly. Master of Glass and Colour
|
Joods Historisch Museum | Kabbala! De kunst van de joodse mystiek
|
Kunsthal Rotterdam | Kijk. David Hockney
|
Museum Boijmans van Beuningen | Rubens - Grootmeester van de olieverfschets
|
Museum De Fundatie | Giacometti-Chadwick, Facing Fear
|
Museum De Lakenhal | Jonge Rembrandt
|
Museum Prinsenhof Delft | Pieter de Hooch. Delftse meester uit de Gouden Eeuw
|
Museum Volkenkunde | Oog in oog met de Azteken
|
Noordbrabants Museum | Van Goghs intimi: vrienden, familie, modellen
|
Rijksmuseum Amsterdam | Caravaggio-Bernini, A revolution in Art
|
Stedelijk Museum Amsterdam | Willem de Kooning: No Boundaries
|
Teylers Museum | Leonardo. Emotie en Expressie
|
Van Abbemuseum | Superpowers. Kunst en cultuur in het heetst van de Koude Oorlog
|
Van Gogh Museum | Gustav Klimt. Inspired by Monet, Van Gogh, Matisse
|
|
| Inzendingen Turing Toekenning II
Allard Pierson Museum | Oog in Oog. Mummieportretten uit Romeins Egypte
|
Bonnefantenmuseum | David Lynch. Someone is in my House
|
FOAM | Negative Beauty
|
Kunsthal KAdE | & Museum Flehite Caspar Van Wittel (1653-1736) | - Ontdekking van een Hollandse meester in Italië
Museum Beelden aan Zee | Zadkine aan Zee
|
Museum Het Rembrandthuis | Rembrandts sociale netwerk
|
Museum Het Valkhof | Ik, Maria van Gelre. De hertogin en haar uitzonderlijke gebedenboek
|
Museum Huis Doorn | Oorlog en Vrede in beeld
|
Museum Van Loon | Machtige Schoonheid
|
Rijksmuseum van Oudheden | Goden van Egypte
|
Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch | Jean Cocteau - Le Miroir Magique
|
Stedelijk Museum Schiedam | Manzoni in Holland
|
| |
Beoordeling
De jury bestaat zoals ieder jaar uit het bestuur van de Turing Foundation.
Deze jury beslist welke tentoonstellingsconcepten genomineerd worden voor de Turing Toekenning,
en aan welke tentoonstellingsconcepten de Turing Toekenning wordt toegekend.
Bij het beoordelen van de Turing Toekenning inzendingen van 2017 maakte de jury dankbaar gebruik van de verregaande kennis en ervaring van externe adviseurs Jop Ubbens en Valentijn Bijvanck.
Criteria
- De Turing Toekenning is bestemd voor een tentoonstelling over oude, moderne of hedendaagse beeldende kunst;
- De tentoonstelling moet minimaal drie maanden in Nederland te zien zijn, en opent niet eerder dan 1 augustus 2018;
- Ieder in Nederland gevestigd museum kan meedingen naar de Turing Toekenning;
- De tentoonstelling dient aantoonbaar samen te hangen met de collectie van het museum;
- De Turing Toekenning is bedoeld voor het maken van één tentoonstelling, die overigens wel in meerdere Nederlandse musea - gelijktijdig of na elkaar - te zien mag zijn;
- De Turing Toekenning bijdrage moet doorslaggevend zijn voor de daadwerkelijke totstandkoming van de betreffende tentoonstelling;
- De voorkeur gaat uit naar tentoonstellingen met belangrijke buitenlandse bruiklenen;
- De voorkeur gaat uit naar tentoonstellingen die in samenwerking met buitenlandse musea worden geproduceerd, dan wel worden overgenomen door een buitenlands museum;
- De voorkeur gaat uit naar tentoonstellingen waarbij sprake is van een verrassend concept en/of een vernieuwende invalshoek;
- Een museum kan maar één tentoonstellingsplan indienen. Daarbij moet duidelijk worden aangegeven of het Turing Toekenning I of II betreft:
- Turing Toekenning I: €500.000
- Het tentoonstellingsbudget moet minstens € 650.000 bedragen
- Alle Nederlandse musea kunnen meedingen naar de Turing Toekenning I
- Turing Toekenning II: €150.000
- Het tentoonstellingsbudget moet minstens € 250.000 bedragen
- Alleen kleinere Nederlandse musea (minder dan ca. 200.000 bezoekers per jaar) kunnen meedingen naar de Turing Toekenning II
- Het tentoonstellingsconcept moet door het indienende museum zelf worden ontwikkeld; een overname van een (bestaande) tentoonstelling van een ander museum wordt hiermee uitgesloten;
- Uitgesloten worden tentoonstellingsconcepten waarbij het maken van nieuwe kunstwerken centraal staat;
- De Turing Foundation behoudt het recht om de Turing Toekenning (I en II) niet uit te reiken wanneer de inzendingen niet de gewenste kwaliteit hebben;
Overige informatie
Hieronder enkele voorbeelden van beeldende kunstprojecten die de Turing Foundation al eerder ondersteunde:
Informatie over de overige kunstprojecten van de Turing Foundation
Informatie over de reguliere aanvraagprocecures van de Turing Foundation
top